Arbetskläder med stil och kvalitet

Blåkläder som har funnits sedan 1959 ligger i framkant i produktion av arbetskläder med fokus på design, funktion och kvalitet.

– Vår vision är att vara det ledande varumärket inom arbetskläder, skor och handskar, på samtliga marknader vi är verksamma på säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder.

Blåkläder som snart har 60 års erfarenhet av textilproduktion prioriterar att ha kontroll över hela värdekedjan; produktutveckling, produktion, lagerhållning och leverans till slutkund antingen direkt till större företag eller via lojala återförsäljare runt om i landet.

– Servicegrad är otroligt viktigt! Vår strävan är att ha en hög leveranssäkerhet och de senaste tio åren har vi snittat 97 procent. Sedan starten har vi egen produktion och ett eget lager som idag är digitaliserat. Det medför höga lagersaldon men det är värt det. Vi värdesätter långsiktighet.

Långt framme med digitalisering
Digitaliseringen ställer höga krav på Blåkläder som leverantör. De ser redan idag vilka krav som kommer att ställas på dem; webbshop och appar med användarvänliga gränssnitt anpassade efter kunderna. Blåkläder är dock långt framme i en konservativ bransch och trodde tidigt på digitaliseringen.

– Vår e-handelslösning är framtagen i dialog med våra slutkunder för att utformningen av lösningen ska passa de olika behov som finns. Genomslaget har varit bra och e-handeln ökar varje dag.

Viktigt skyltfönster
För Blåkläder är det viktigt att synas på Underhållsmässan och komma i kontakt med beslutsfattare och kunniga inom området säkerhet och skydd.

– Vi vill promota vårt produktsortiment och visa alla att vi är i frontlinjen, avslutar Peter Mönhage.