Industrisafari i morgondagens digitaliserade fabrik

Det första man slås av är ljuset, det strömmar in från alla håll. Det andra är de förarlösa truckarna som kör kors och tvärs. Det tredje är robotarna. Allt verkar rulla på, helt automatiskt.
– Välkommen till framtidens fabrik, hälsar Sten M Karlsson, program manager på SKF i Göteborg.

Sten M KarlssonVi befinner oss i SKF:s nya digitaliserade produktionsanläggning, strax intill koncernens huvudkontor i Göteborg. Den invigdes för ganska exakt ett år sedan, som ett resultat av det tvååriga projektet World Class SRB (Spherical Roller Bearings). Ett helt nytt sätt att tänka när det gäller produktion, underhåll, flexibilitet och service.

Här tillverkas sfäriska rullager i dimensioner från 180 till 360 millimeter. Och det är hit konferensdeltagarna på Maintenance Summits första dag hälsas välkomna på en unik industrisafari.

De kommer inte att få se en traditionell fabrik: produktionshallen är väldigt ljus, det är rent och snyggt, en lugn och behaglig miljö.

– För mig som jobbat på SKF i över 40 år och varit chef för olika fabriker är det väldigt roligt att få vara med om det här projektet. Vi gör ju något helt nytt med både lokaler och produktionsflöden, säger Sten M Karlsson.

De förarlösa truckarna, LGV (Laser Guided Vehicles), kilar omkring mellan arbetsstationerna. Inga skenor i golvet, de verkar köra fritt. Är det ingen risk att bli påkörd?

– Nej då. I början skulle varenda en som jobbar här testa just det. Men så fort man sticker fram en fot stannar trucken. Den är utrustad med massor av sensorer som känner av minsta hinder i vägen, försäkrar Sten.

LGV-truckarna kör gods och komponenter från en station till nästa. De tas emot av robotar, som ser till att de hamnar på rätt ställe i produktionskanalen.

– I alla år har vi monterat alla lager manuellt. Nu gör vi det med automatik!

World Class SRB står för en tillverkningsprocess med förhöjd flexibilitet, nollfelsleverans och korta ledtider. Och, inte minst, ett genomtänkt underhåll.

– Underhållstänket fanns med från början i projektet, redan vid designen av maskinerna. Vi frågade oss: hur kan vi designa dem för att underhållet ska bli så effektivt som möjligt?

SKF säljer ju både produkter och knowhow till sina lagerkunder när det gäller underhåll: digital övervakning, vibrationsmätningar, smörjsystem, m m.

– Nu har vi integrerat mycket av det här i vår egen anläggning. Vi har t ex Condition Monitoring i alla våra spindlar som skickar signaler flera gånger per sekund, så att vi digitalt kan följa vad som händer in i minsta detalj.

– Får vi t ex en förhöjd temperatur eller vibrationer över ett visst gränsvärde går en larmsignal. Då ser vi direkt på våra skärmar vad som händer och kan sätta in underhåll i ett väldigt tidigt skede.

Operatörerna har tillgång till systemet MOST (Mobile operator support tools) via sina iPhones eller iPads.

– Det underlättar för hela underhållsorganisationen, menar Sten.

– Alla operatörer ser på skärmen vilket underhåll de ska göra vid olika tidpunkter: dagligen, veckovis, månadsvis. De får instruktioner hur de ska göra och kan även checka av att de har gjort det.

Att flexibiliteten förbättrats märks framförallt på omställningstiderna, när man byter från en lagertyp eller dimension till en annan. Sten M Karlsson jämför:

– Förr krävdes många manuella insatser, då tog det sex till åtta timmar att ställa om. Nu, när det mesta är automatiserat, tar de mest komplicerade omställningarna en och en halv timma och de enklare går på nolltid.

– Det innebär också att vi kan byta lagertyp väldigt mycket oftare och producera mindre partier, kortare serier.

Vilket inte påverkat ledtiderna negativt. Tvärtom!

– Tack vare de automatiserade processerna kan vi reagera mycket snabbare på marknadens behov.

Innan leverans slipas och poleras varje ring, även det sker med automatik.

– Vi har en 100-procentig mätning i varje moment, förklarar Sten.

– Allt sparas automatiskt i systemet, vilket ger oss en utomordentlig spårbarhet bakåt i kedjan.

Med andra ord: om en kund är fundersam kan dessa värden enkelt plockas fram och frågetecknen rätas ut. Det är noll fel som gäller.


Anmäl dig till Maintenance Summit här »

 

 

 

 

 

.