Ökad mångfald behövs för att klara kompetensförsörjningen

Smarta-fabriker-Underhållsmässan Branschen måste få in fler tjejer och människor med olika bakgrund för att klara kompetensförsörjningen på sikt. Det säger Magnus Thulin på Ahlsell Sverige, som gör en storsatsning på Underhållsmässan 2020. Bland annat som partner i projektet Smarta Fabriker som ska bredda intresset för att jobba inom industrin.

Underhållsmässan, som går 10-13 mars 2020 på Svenska Mässan i Göteborg, sätter stort fokus på kompetensförsörjning. Målet är att öka dynamiken i mötet mellan utbildning och näringsliv. Det blir bland annat öppna seminarier som ska visa företagens behov och syfta till att öka rekryteringsbasen för industrin.

En viktig del i satsningen är samarbetet med GTC, Göteborgs Tekniska College, kring projektet Smarta Fabriker, som nu utvecklas vidare.

– På mässan kommer vi att visa exempel på nya teknologier och smart maintenance, säger Johan Bengtsson, projektledare för Smarta Fabriker.

Två nyutvecklade minifabriker visas på mässan. Dels en kollaborativ applikation med en robot som tillverkar en produkt, dels en processanläggning där besökarna kan reglera vattennivån.

– Studenter finns på plats och visar upp hur det fungerar. Vi kommer också att ha scenaktiviteter, bland annat med inriktning att få tjejer intresserade av ny teknik och de många karriärmöjligheterna inom industrin, berättar Johan.

– Vi vill påverka normerna, visa att alla kan bli vad de vill. Vår vision är en inkluderande fabrik, där varken kön eller etnicitet har någon betydelse, där alla ska kunna arbeta och känna sig välkomna.

Ahlsell, en av de största utställarna på Underhållsmässan, deltar i projektet Smarta Fabriker genom att bidra med olika komponenter och verktyg.

– Vi stöttar en ökad samverkan mellan skola och näringsliv, säger Magnus Thulin, försäljningschef Industri Region Väst på Ahlsell Sverige.

– För vårt företag är det oerhört viktigt att attrahera framtida medarbetare. Samarbetet med GTC och Smarta Fabriker är en del i det arbetet.

Som teknisk grossist levererar Ahlsell en mängd material till den tillverkande industrin: komponenter till robotar och lines, belysning, smörjmedel, verktyg, skyddskläder, m m.

Det ställs höga krav på utbildning och kompetens på företagets säljare.

– Vi har ju också en rådgivande funktion: den tekniska utvecklingen går så snabbt idag, en del av våra kunder hinner inte riktigt hänga med i svängarna. Då ska vi kunna guida dem i materialvalet, säger Magnus.

Även om kompetensen på medarbetarna kommer först, oavsett kön och bakgrund, ser han klara fördelar i att få in fler tjejer i verksamheten.

– Historiskt sett är vår bransch mansdominerad. Men vi arbetar aktivt med dessa frågor och könsfördelningen ser betydligt bättre ut idag.

– Vi vill vara ett modernt företag med både män och kvinnor, yngre och äldre, i någon form av mångfald där vi även kulturellt måste bredda oss.

Ahlsell har täta kontakter med utländska företag och Magnus Thulin framhåller att det, rent affärsmässigt, finns klara fördelar i att ha medarbetare som behärskar olika språk och har insikt i kulturella skillnader.

– Det handlar om våra kunder, våra relationer. Så det kan vara avgörande.

– Vi har tre värdeord i bolaget: ansvar, öppenhet och enkelhet. Det innebär bland annat att vi , som marknadsledare, måste gå i bräschen för förändringsarbetet.

Underhållsmässan arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 10-13 mars 2020.
Läs mer om utställare, program och aktiviteter på underhall.se.