Så kan 3D-skrivare revolutionera underhållsbranschen

Mohamad-AboshDe ser inte mycket ut för världen. Små, vita plastlådor med ett roterande föremål i mitten. Men de håller på att skapa en revolution inom underhåll. På Volvo Cars utvecklas det smarta underhållet på alla fronter. En viktig del av detta är 3D-skrivarna.

Mohamad Abosh ansvarar för utvecklingen av det smarta underhållet på Volvo Cars. För ungefär två år sedan började han och en kollega se över vilken nytta företaget skulle kunna ha av att arbeta smartare med underhåll.

– Det finns så många tekniska möjligheter, som Internet of Things, Augmented Reality, Virtual Reality och artificiell intelligens, att det kan bli lite överväldigande. Man måste börja med vissa områden och lära sig under resans gång, berättar Mohamad Abosh.

Ett av de fokusområden han valde är additiv tillverkning. Själva teknologin är inte ny på Volvo. Den har använts i årtionden för design och produktutveckling. Men skulle det fungera att printa ut reservdelar till verksamheten?

Många fördelar med additiv tillverkning

Mohamad Abosh började med att välja ut tre reservdelar som är både dyra och har långa leveranstider. Med hjälp från forskningsavdelningen printades de och testades för funktion och hållbarhet. De fungerade utmärkt.

Fördelarna visade sig vara många. Ett verktyg som kostar exempelvis 10 000 kronor att köpa från en leverantör kan kosta några hundralappar att 3D-printa. Flera veckors leveranstid byts mot timmar i printern. Det blir inget spill eftersom man använder exakt så mycket material som man behöver. Lagerhållning och transporter försvinner helt. Man kan även få ner vikten på reservdelarna genom att göra dem ihåliga.

­– Då köpte vi in två professionella desktop 3D-skrivare och började skriva ut allt fler sorters delar för att lära oss hur vi ska använda dem på bästa sätt. Eftersom det inte är några stora kostnader för att printa, så kan man prova sig fram, berättar han.

Juridiska rättigheter viktig fråga

Mohamad AboshEfter bara ett halvår är det nu 117 reservdelar som 3D-printas och Mohamad Abosh beräknar att det är minst 300 till som är printbara. Dessutom har medarbetare i produktionen hört av sig med idéer om artiklar, till exempel verktyg och ergonomiska hjälpmedel som nu 3D-printas.

En viktig fråga att lösa handlar om juridiska rättigheter. Volvo Cars underhållsavdelning har många leverantörer och 1 000-tals komponenter. Att veta vilka som skyddas av patent och copyright visade sig vara ett gigantiskt arbete.

– Där hade vi stor hjälp av vår juridiska avdelning. Vid minsta tveksamhet printar vi inte, förklarar Mohamad Abosh, som dock tror att möjligheten att 3D-printa kommer att tvinga fram nya affärsmodeller för reservdelsleverantörer.

Mohamad Abosh ansvarar också för samordningen av smart underhåll i Volvo Cars samtliga fabriker. Här ser han fantastiska möjligheter till såväl besparingar och att minska ledtider. I stället för att skicka reservdelar kan man skicka ritningar för att sedan skriva ut i 3D. Genom att dela med sig av idéer och erfarenheter kan man kan förenkla och effektivisera ytterligare.

Smart underhåll gör branschen attraktiv

Parallellt med utvecklingen av smart underhåll pågår också utvecklingen av organisationen som arbetar med underhållet. Många nya befattningar, som kräver nya kompetenser, tillkommer samtidigt som några mer monotona arbetsmoment kommer att försvinna. Rekryteringsbehovet kommer med andra ord att vara fortsatt stort.

Mohamad Abosh hoppas att det smarta underhållet kommer att göra branschen mer attraktiv, inte minst för yngre generationer, som ju redan är bekanta med AR, VR och annan modern teknologi samt är vana vid att sköta det mesta med sin mobil.

– Vi har något av en Silicon Valley-känsla här – det bubblar av kreativitet, allt är möjligt, och vi får all uppmuntran från ledningen att testa våra idéer. Det är fantastiskt roligt att jobba med detta.

Additiv tillverkning är ett av Underhållsmässans fokusområden då mässan arrangeras 10-13 mars 2020 på Svenska Mässan i Göteborg. Mohamad Abosh medverkar som en av talarna onsdagen den 11 mars. Då berättar han mer om hur Volvo Cars jobbar med att 3D-printa reservdelar och hur de har lyckats globalisera tillverkningen på kort tid. Mer information om Underhållsmässan och dess program hittar du här www.underhall.se

Hämta din kostnadsfria entrébiljett här »

Mohamad Abosh om hur du kommer igång med smart underhåll:

  • Tänk stort, börja litet.
  • Utöka kompetensen inom området.
  • Sprid kunskapen inom organisationen genom proof of concept-projekt.
  • Skapa nätverk, inte barriärer.
  • Ett misslyckande kan vara en lärdom.
  • Mångfald är en rikedom. Ta tillvara på personalens idéer.