Röster från Underhållsmässan

Röster från Underhåll 2022

 

SKF fick ett enormt gensvar för sitt koncept på årets Underhållsmässa.

– Vi brinner ju för att göra svensk industri mer konkurrenskraftig. På mässan fick vi chansen att på ett konkret sätt visa hur vi gör det.

SKF är djupt engagerat i underhållsfrågor.

– Därför är också Underhållsmässan väldigt viktig för oss.

– Eftersom vi har vårt huvudkontor i Göteborg kan vi göra en kombination av olika möten för våra kunder, både här på mässan och rundturer, bland annat till vår helautomatiserade fabrik med självgående truckar och robotar. Ett koncept som också stärker erbjudandet i montern.

Jennie Åkerman, marknadschef på SKF Sverige

 


 

– För oss var det en självklarhet att ställa ut på Underhållsmässan. Skälet är enkelt: väldigt många av våra kunder, även potentiella kunder, finns här.

För Schaeffler, leverantör av bland annat rullningslager, linjärlager och fordonskomponenter till verkstads- och fordonsindustrin i hela världen, var det aldrig någon tvekan.

– Vi bestämde oss tidigt för att göra en full satsning på årets mässa. Förutom montern gör vi en hel del marknadsföringsinsatser på plats.

Han upplever att besökarna i montern varit av ”extremt hög kvalitet”.

– Så vi är mer än nöjda. Vi har inte bara fått leads, vi har i princip fått kunder som kommit hit och bekräftat att de valt oss som leverantör.

Erik Askensjö, VD på Schaeffler Sverige.

 

– Den här mässan är en av de bästa vi varit med på. Vi har träffat motiverade besökare och fått många skarpa leads.

MaintMaster, som utvecklar och säljer underhållssystem, har ställt ut på Underhållsmässan i två decennier. Och när rutinerade säljaren Tomas Eriksson jämför årets mässa med tidigare är hans uppfattning klar:

– På årets mässa har de besökare vi fått in i montern varit högkvalitativa. Så här hög kvalitet har vi inte upplevt sedan 2010 eller kanske 2006.

– Det har varit lite färre besökare i år, men de som kommer har i gengäld väldigt specifika frågor, specifika problembilder. Så det har varit mycket bättre för oss som utställare i år.

Tomas Eriksson, sales development representative på MaintMaster

 


 

– Besökarna har visat ett enormt intresse och vi har fått en rad leads under mässans gång. Det känns jättepositivt.

Würth är en av Sveriges ledande B2B-leverantörer av förbrukningsmaterial, verktyg och maskiner och till bland annat bygg- och verkstadsindustrin.

ORSY-konceptet, som står för “ordning och reda satt i system”, drog till sig stor uppmärksamhet i Würths monter.

– Det unika för oss är hur vi kombinerar utbudet med vår service, som gör att man alltid har förbrukningsmaterial på plats.

Charlotte ser en fortsatt stark potiential inom drift och underhåll.

– På MRO-sidan är Underhållsmässan helt klart en av våra viktigaste satsningar. Och kommer även att vara så framåt.

Charlotte Gullberg, marknadschef på Würth Svenska AB.

 … och så här tyckte några besökare på mässgolvet:

 

Eva Karlsson, laddare, LKAB Malmberget:

“Skydds- och säkerhetsfrågorna är viktiga i mitt arbete. Jag besöker Underhållsmässan främst för att hitta skyddsutrustning. I mitt jobb är det en stor utmaning att hålla sig frisk. Jag fick även värdefull input på Skyddsombudsdagarna.”


Eva Eriksson, processoperatör, LKAB:

“Vi har en smutsig arbetsmiljö i gruvan, så här på Underhållsmässan vill jag hitta artiklar som rengöringsprodukter, oljor, kläder och hjälpmedel som kan förebygga arbetsskador. Jag har besökt utställare som hade mycket intressant att visa.”


Joakim Harrysson, key account manager, IMAB:

“Många av våra leverantörer finns här på Underhållsmässan. Det här är enda tillfället att träffa alla samtidigt. Det är viktigt att hänga med i utvecklingen, det händer så oerhört mycket inom underhållsområdet. Jag har sett flera innovationer i montrarna, så det känns väldigt givande.”


Jonas Nilsson, underhållstekniker, Polykemi:

“Det är alltid intressant att ta del av nya produkter. För min del är jag främst ute efter vakuumpumpar och pumputrustning. Det bästa med Underhållsmässan är att det är lätt att skapa värdefulla kontakter, som kan leda till affärsrelationer.”


Johan Jonsson, anläggningsansvarig, Falkenberg Energi:

“Jag är här för att knyta kontakter. Framförallt kring vad man ska tänka på vid ensamarbete. Produkter för personsäkerhet, fallskydd, andnings- och räddningsutrustning etc. Att följa Arbetsmiljöverkets krav och minska antalet olyckor är en prioriterad fråga för oss. Det finns ett rikt utbud på Underhållsmässan.”


Abdun Asir, student, Nercia Utbildning AB:

“Det är spännande att besöka den här mässan, som ett led i min utbildning. Jag vill veta allt om den senaste utvecklingen inom drift och underhåll för min framtida yrkesroll inom industrin.”