Lean och SPS i verkligheten: Så får du det att hända!

Driftsäkra och supereffektiva processer. Lätt att säga, svårare att få till. För många är SPS, Scania Production System, en ledstjärna.
– Nyckelorden är ledarskap och medarbetarskap, säger Kees Luttik, Scania, som berättar mer på Underhållsmässan.

Kees Luttik“The Scania way of working” är titeln på Kees Luttiks KeyNote-seminarium på Underhållsmässan 14 mars (Stora Scenen kl 13.00). Kees är Head of Global SPS Office, Production & Logistics på Scania och har jobbat med SPS alltsedan det omvälvande arbetssättet introducerades 1995.
– På Underhåll ska jag tala om vad SPS egentligen är och lite om historien bakom: hur vi startade och hur vi byggde upp det, steg för steg.

Produktionsmetoden, som infördes på Scania 1995, grundar sig i Lean-filosofin som växte fram i TPS, Toyota Production System. Och om TPS blev banbrytare på global nivå blev SPS motsvarigheten i Skandinavien.
– Ja, men mer än så. Jag jobbade i NederIänderna, mitt hemland, när SPS introducerades. Där blev SPS omgående det produktionssystem andra företag började benchmarka mot, berättar Kees Luttik.
– Och så har det varit i alla länder Scania verkar. Vi inspirerades av TPS, men vi skapade vårt eget system på Scania och byggde upp vår egen kompetens kring hur vi ville
arbeta med Lean-produktion.

Att förklara ett koncept på ett papper är rätt lätt.
– Men det är alltid svårare att genomföra i verkligheten. Mitt fokus på Underhåll blir därför hur man får det att hända, säger han.
– Jag kan dela med mig av vår resa, hur vi steg för steg byggde upp vårt sätt att arbeta. Och hur det bidrar till våra resultat.
Mycket har förstås hänt på 22 år, SPS har successivt utvecklats och förfinats.
– I början fokuserade vi på verktyg och metoder. Idag är fokus mer på ledarskap och medarbetarskap. Så det har verkligen varit en resa.

Digitaliseringen har egentligen inte påverkat så mycket som man kanske tror, enligt Kees Luttik:
– De digitala systemen är effektiva hjälpmedel, stöd för vårt arbetssätt. SPS handlar mer om att tänka och arbeta processorienterat, där organiserat teamarbete spelar en viktig roll för att stabilisera processer.
– Men det är också ett verktygsinriktat sätt att arbeta. Det krävs ”people, teams and tools to make it happen”.
Lätt att säga, förstås. Men hur går man till väga?
– Det är den verkligt intressanta frågan, instämmer Kees.

Han vill dela med sig av erfarenheterna på Underhåll – och är inte rädd för att avslöja hemligheter. I sitt seminarium ger han också praktiska exempel.
– Mycket bygger på “transfer of learning”, alltså kunskapsöverföring.
– Vilka är förutsättningarna för en framgångsrik implementering av ett nytt arbetssätt? Där spelar ledarskap en väldigt viktig roll. Du kan läsa i böcker och gå på konferenser, men det är på verkstadsgolvet det ska ske.

Att lära av misstag, när det av ett eller annat skäl gått fel, är en viktig del.
– Absolut! Vi brukar tala om “spegelprincipen”. Om du befinner dig i en träningsmiljö är det en spegel av verkligheten.
– Men verkligheten ska också vara en spegel av träningsmiljön. Om du lyckas med det når du också framgång!