-
Hem
-
Om Underhåll
-
Konferens
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Biljett
-
Additiv tillverkning revolutionerar underhållsbranschen – och skapar hållbara möjligheter
I en värld där hållbarhet, effektivitet och innovation går hand i hand, står additiv tillverkning i centrum för att förändra underhållsbranschen. “Vi kan reparera i stället för att ersätta, förlänga livslängden på komponenter och till och med förbättra dem”, säger Marie-Louise Bergholt, ledare för Applikationscenter för additiv tillverkning hos RISE.
En av de hetare diskussionerna inom underhållsbranschen nu handlar om hur avancerade tillverkningsmetoder kan revolutionera sättet vi ser på underhåll, reparation och lagerhållning. Additiv tillverkning, 3D-printning i dagligt tal, är en tillverkningsprocess där en komponent, till exempel en reservdel, byggs upp lager för lager. Med hjälp av tekniken går det att skapa både enkla och komplexa delar i många olika material, former och utföranden. Eftersom additiv tillverkning, till skillnad från traditionell subtraktiv tillverkning, baseras på att material läggs till i stället för att tas bort minskar materialspillet avsevärt, vilket i sin tur leder till lägre materialkostnader och ett högre resursutnyttjande.
Applikationscenter för additiv tillverkning vid forskningsinstitutet RISE är ett medlemsbaserat samarbete med industri och akademi. Marie-Louise Bergholt och hennes team arbetar med att utveckla och industrialisera additiv tillverkning för att effektivisera produktion, underhåll och reparation inom svensk industri.
– Genom att kombinera forskning och praktisk tillämpning hjälper vi företag att minska materialsvinn, förbättra hållbarheten och optimera reservdelsförsörjning genom digitala lager och on-demand-produktion. Centret, som är placerat i Mölndal, fungerar som en innovationsplattform där industrin kan testa och implementera de senaste teknikerna inom additiv tillverkning, berättar Marie-Louise.
Digitala lager och smart reservdelshantering
Ett av de största problemen inom industriellt underhåll är lagerhållning av reservdelar.
– I stället för att beställa tusen delar och hoppas att de behövs i framtiden, kan vi nu skapa digitala lager där vi lagrar designfiler och tillverkar komponenter on-demand, förklarar Bergholt och fortsätter:
– Det innebär att vi kan skicka en fil till en 3D-printer på andra sidan världen och tillverka delen där den behövs, i stället för att frakta fysiska varor över långa avstånd.
Denna strategi förändrar inte bara kostnadsbilden, utan har även enorma hållbarhetsfördelar. Minskad lagerhållning och produktion av endast de delar som faktiskt används innebär mindre materialsvinn och lägre koldioxidutsläpp.
En framtid med reparation i fokus – från trasig propeller till full funktion
En av de mest slående demonstrationerna av kraften hos additiv tillverkning handlar om en propeller.
– Vi fick tag på en trasig propeller där ytterkanten var skadad. Traditionellt skulle en sådan behöva ersättas helt, med långa leveranstider och höga kostnader som följd. I stället scannade vi den, fräste av den skadade delen och byggde upp den igen lager för lager med metallpulver och lasersmältning. Efter någon dags arbete var den funktionsduglig igen, berättar Marie-Louise.
Det här är bara ett exempel på hur 3D-printning kan användas för att snabbt och kostnadseffektivt återställa maskindelar till full funktion. Tekniken minskar inte bara behovet av nya komponenter, utan kortar också ledtider och utnyttjar lokala resurser i en tid där globala leveranskedjor är alltmer osäkra.
Förutom reservdelar och reparationer har additiv tillverkning även börjat användas i byggindustrin. Marie-Louise beskriver ett projekt där 3D-printade formar i återvunnen plast användes vid renovering av en historisk byggnad:
– I stället för att snickra ihop engångsformar av trä, vilket skapar mycket spill, kunde vi hjälpa ett byggföretag att printa modulära plastformar som användes om och om igen. Det sparade material, tid och gjorde det möjligt att återskapa de vackra detaljerna som fanns i originalbyggnaden.
Framtidens utmaningar och möjligheter
Trots alla framsteg är det fortfarande en lång väg att gå innan additiv tillverkning blir standard inom underhållsbranschen.
– Vi ser fortfarande en brist på kunskap och förståelse för vad tekniken faktiskt kan åstadkomma. Många företag har inte insett hur de kan integrera 3D-printing i sina underhållsprocesser.
Samtidigt pågår initiativ som 3D-Action 2.0, där små och medelstora företag får stöd att utforska och implementera additiv tillverkning.
– Ofta börjar det med en eldsjäl på företaget, någon som har en printer hemma i garaget och börjar experimentera med lösningar. När cheferna ser vinsterna inser de snabbt att det är en teknik värd att investera i, berättar Marie-Louise Bergholt.
Underhållsmässan som en katalysator för förändring
RISE är en viktig samarbetspartner för Underhåll och med den kommande underhållsmässan ser Marie-Louise Bergholt stora möjligheter att lyfta fram additiv tillverknings roll i framtidens industri.
– Mässan är en fantastisk plattform för att inspirera och sprida kunskap. Vi vill visa hur underhåll kan gå från att vara en nödvändig kostnad till att bli en strategisk resurs som driver hållbarhet och innovation.
Med en kombination av digitalisering, additiv tillverkning och ett ökat fokus på hållbara lösningar står vi inför en ny era inom underhåll.
– Det bästa vi kan göra för miljön är att få våra maskiner och komponenter att hålla så länge som möjligt, med så små insatser som möjligt. Additiv tillverkning gör det möjligt, avslutar Marie-Louise Bergholt.