SKF:s försäljningsdirektör: ”Underhåll är ett gyllene tillfälle”

– För oss är Underhållsmässan årets viktigaste affärsmötesplats.
Det säger Mattias Årstadius, försäljningsdirektör på SKF Sverige, som bjuder in en lång rad viktiga kunder och samarbetspartners till mässan. Där tänker man också släppa nyheter för den svenska marknaden.

Mattias ÅrstadiusSKF satsar stort på årets Underhållsmässa på Svenska Mässan den 13–16 mars. Som utställare har man en monter på 100 kvadratmeter och koncernen medverkar också på en rad andra sätt: med seminarier på Stora Scenen och Teknikscenen, på en nätverksträff för tjejer inom industrin och på Maintenance Summit, årets nya konferenssatsning på Underhåll.

Bland talarna märks SKF:s koncernchef Alrik Danielson och toppchefer som Johnny Stieger, Manager Manufacturing Reliability, och Victoria van Camp, CTO and President Technology, Innovation & Business Development. I anslutning till mässan arrangeras också en ”industrisafari”, det vill säga en visning av SKF:s nya digitaliserade fabrik i Göteborg.

Viktigaste mässan i Norden
Mattias Årstadius ser Underhåll som företagets viktigaste mässa i Norden:

– Eftersom vi har vårt huvudkontor i Göteborg kommer automatiskt alla viktiga eftermarknadskunder hit, även från våra nordiska grannländer. Därför är Underhållsmässan ett gyllene tillfälle att prata om utmaningar och om hur vi tillsammans kan arbeta för att utveckla våra kunders verksamhet och öka deras konkurrenskraft.

Han utvecklar fördelarna med att samlas under ett tak:

– I normala fall besöker vi ju kunderna på plats. Vi åker till Gävle och träffar Billerud Korsnäs och vi åker till Luleå och träffar SSAB. I och med mässan bjuder vi in våra kontaktpartners till Göteborg. Då passar vi också på att göra kundevent och använder mässan som mötesplats. Och gör kvällsaktiviteter på samma sätt.

På inbjudningslistan står både befintliga kunder och prospects.

– Men de flesta prospects och helt nya kunder träffar vi förstås på mässan.

SKF förknippas ju intimt med kul- och rullager men koncernen har spektra av produkter och tjänster.

– Kullagret är ju kärnan i maskinen, utan det fungerar ingenting. Men vi talar mer om att erbjuda våra kunder effektiv rotation. Vi tillhandahåller system och service för tillståndsanalys och beslutsstöd, hittar vi fel hjälper vi till att bygga bort det, förklarar Mattias.

Världsledande teknik i fokus
SKF är bland annat världsledande inom smörjsystem, vilket lyfts fram på mässan, exempelvis genom en ”Smörjskola” på Teknikscenen. Koncernen har också ett stort utbud av tätningar och service, relaterad till produkterna.

– På mässan talar vi också om inköp och vikten av att välja rätt leverantör för att säkra kvaliteten. Vår grundidé är att ha en nära relation till våra kunder, vara med i deras underhållsverksamhet och möta deras behov över tid.
– Vi jobbar mycket med digitalisering och då ser vi på hela värdekedjan, från produktion till försäljning. Vi tittar på flöden, ökar spårbarheten och utnyttjar tekniken för att skapa högre flexibilitet. Målet är noll fel vid leverans.

SKF har haft Underhållsmässan som en viktig affärsmötesplats i många år. I år tycker Mattias Årstadius att evenemanget växlar upp ytterligare ett steg:

– I och med satsningen på Maintenance Summit kommer fler viktiga beslutsfattare inom svensk industri. Tidigare har vi träffat underhållschefer på mässan, nu får vi även hit fler fabrikschefer och verkställande direktörer.
– Under mässan tänker vi också presentera intressanta nyheter inom produkt och service. Vi möter helt rätt målgrupp på Underhåll och ser det som ett bra forum att lansera nya produkter och tjänster som gör skillnad för kunden.