-
Hem
-
Om Underhåll
-
Konferens
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
När tre gruvor och ett anrikningsverk, som var och en jobbat på sitt sätt, ska samordna underhållet – ja, vad händer då?
– Klart att det är lite skakigt nu i början. Men vi gör det här tillsammans, det är enda sättet att nå våra långsiktiga mål, säger Malin Rosenius, numera underhållschef för hela Bolidenområdet.
På konferensen Underhållsstrategi 2 april i Skellefteå, som arrangeras av Underhållsmässan i samarbete med Riksorganisationen Svenskt Underhåll, berättar Malin Rosenius mer om den utmanande processen.
– Det startade med att vi lade om organisationen i fjol och lyfte underhållet till strategisk nivå. På konferensen delar jag med mig av våra erfarenheter.
Vill bli mest klimatvänlig
Boliden, som i fjol firade 100 år, har en vision om att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen.
Skelleftefältet är ”hjärtat” i företaget. Här finns idag tre aktiva gruvor: Renström, Kristineberg och Kankberg, samt ett anrikningsverk. Fram till maj i fjol skötte varje enhet sitt underhåll på egen hand.
Malin jobbade tidigare i en av gruvorna. Vid omorganisationen skapades en gemensam underhållsavdelning, som hon sedan augusti är chef för.
– Målet var att säkerställa att Bolidenområdet förblir produktivt och hållbart flera år framåt, genom att centralisera och öka fokuset på underhåll.
Målet: att jobba mindre akut
Målsättningen är att jobba mer planerat och strategiskt i underhållsfrågor.
– Tack vare tillståndskontroller och förebyggande underhåll kan vi jobba mindre akut, vilket har en direkt koppling till hållbarhetsfrågan, säger Malin.
– Vi ska ta hand om våra anläggningar och våra maskiner på ett bättre sätt. Vilket minskar risken för onödiga arbeten och slöserier. Fungerar maskinerna optimalt från ena servicen till den andra har vi gjort ett bra jobb tillsammans.
Samsyn – en stor utmaning
Malin Rosenius leder en stor och viktig organisation. Av Bolidenområdets närmare 700 anställda jobbar ca 200 på underhållsavdelningen.
– Det har inte varit mycket samverkan tidigare, konstaterar hon.
– Vi har många kompetenta och engagerade medarbetare och nu har vi möjlighet på ett helt annat sätt att samordna kunskap och kompetens i hela området för att förbättra kvaliteten. Till exempel genom gemensamma riskanalyser för jobb som vi alla gör på de olika sajterna.
Men att jobba tillsammans, som ett team, är inte alltid problemfritt.
– För mig är underhåll något vi alla jobbar med, oavsett vilken avdelning man tillhör. De vanligaste underhållsuppgifterna, att rengöra och smörja, görs ju oftast av operatörer på driftavdelningarna. Medan vi underhållsspecialister gör det mer djuplodande.
– Att få till den samsynen och kulturen är en jätteviktig strategisk fråga – och en stor utmaning för oss.
Underhållsfrågan uppgraderas
Det kan vara lite skakigt innan de nya rutinerna satt sig, medger Malin.
– Men vi börjar redan se påtagliga positiva effekter. Vi hjälps åt på ett helt annat sätt än tidigare. Det kan gälla allt från gemensamma reservdelar till att skapa gemensamma arbetssätt, så vi gör lika på alla ställen.
– En annan stor förbättring är att vi fått in det strategiska tänket på högre nivå. Idag pratar vi betydligt mer underhållsfrågor i den högsta ledningsgruppen för Bolidenområdet än vad som gjordes tidigare.
Ser fram emot konferensen
Hon välkomnar att Underhållsstrategi i år arrangeras i hennes hemstad.
– Jätteroligt att den läggs här i Skellefteå, med tanke på alla stora industrisatsningar i norr. Och för min egen del passar det perfekt: jag har faktiskt närmare till konferensanläggningen än till min egen arbetsplats…