Så halverade Stena stål sina produktionsstopp

Sedan Anders Tiger tog över som underhållschef på Stena Stål för tre år sedan har akuta driftstopp halverats och kostnaderna för underhåll sjunkit med 40 procent. Samtidigt växlar företaget upp med en av norra Europas mest moderna produktionslinjer.

 

När Anders Tiger tillträdde saknade Stena Stål både underhållsstrategi och intern organisation. Underhållet lades på externa entreprenörer, vilket ledde till kortsiktiga och dyra lösningar som försvårade helhetsbilden av produktionen och hindrade arbetet med att identifiera grundorsaker till driftstopp.

 

Fyra aktiviteter lade grunden för ny underhållsplan

 

Med fokus på förebyggande och operatörsnära underhåll har Anders Tiger förändrat både arbetssätt och kultur inom organisationen. Det första steget var att ta kontroll över situationen – att skapa struktur, bygga upp intern kompetens och sätta punkt för slentrianmässiga utryckningar.

 

– Tidigare var vi helt i händerna på underleverantörerna. Idag är det jag, en mekaniker och en elektriker. Det är vårt team. Vi styr själva vad som ska göras och har en plan för förebyggande underhåll, förklarar han.

 

Planen vilar på fyra aktiviteter: rengöring, smörjning, kontroll och utbyte av slitdelar. De två förstnämnda utgör själva grunden, menar Tiger.

 

– Det är något vi måste göra varje dag och varje vecka för att undvika att utrustningen går sönder. Samtidigt som du gör det hinner du också inspektera för att se om något håller på att lossna eller spricka, förklarar han och berättar vidare att de i början lade mycket kraft på att få igång det dagliga underhållet.

 

– Och det har faktiskt fungerat väldigt bra eftersom vi halverat antalet akuta stopp tre år i rad och minskat underhållskostnaden med 40 procent.

 

Europas modernaste produktionslinje

 

Arbetet med underhållet har också spelat en nyckelroll i Stena Ståls största satsning hittills, en investering på över 200 miljoner kronor i en automatiserad produktionsanläggning i Västerås. Redan i planeringsstadiet låg fokus på underhållsfrågorna för att säkerställa att den nya tekniken inte bara skulle öka kapaciteten, utan också vara hållbar och pålitlig över tid.

 

I dag står den nya produktionslinjen på plats i Västerås: en 150 meter lång och 6 000 kvadratmeter stor anläggning som hanterar blästring, målning, borrning, fräsning och kapning. Varje balk som passerar genom processen får full spårbarhet, vilket gör linjen till en av de mest moderna i norra Europa.

 

– Utöver att bygga den nya linjen gjorde vi en totalöversyn av logistiken och lagret. Nu placerar vi material som vi levererar mest av närmast lastområdet, vilket gör att vi kör traverserna mindre och får både högre effektivitet och mindre slitage, säger Anders Tiger.

 

Investeringen har dessutom öppnat dörren till en ny marknad. Numera kan Stena Stål leverera färdigbearbetade produkter direkt till byggprojekt, utan att kunderna behöver göra ytterligare ingrepp.

 

– Vi tänkte på underhållet redan från början. Det handlar inte bara om att bygga kapacitet, utan om att säkerställa att utrustningen kan köras effektivt och tillförlitligt under lång tid, säger han.

 

Anders Tigers underhållsstjärna

 

Den avancerade anläggningen i Västerås ställer höga krav på ett strukturerat underhållsarbete för att fungera långsiktigt och hållbart. För Anders Tiger och hans team innebär det att omsätta strategin i tydliga rutiner och arbetssätt dag ut och dag in. I centrum står det han kallar sin “underhållsstjärna”, där varje del hänger ihop och bidrar till helheten.

 

– I den finns sex aktiviteter: avhjälpande underhåll, förebyggande underhåll, förbättrande underhåll, grundorsaksanalyser, reservdelsstrategi/beredskap och underhållssystemet. Det är de sex sakerna jag jobbar efter, förklarar han.

 

En viktig pusselbit är det digitala stödet.

 

– Vi har implementerat ett underhållssystem och lagt upp delar av Stena Stål i MaintMaster. När något är trasigt ska det felanmälas dit, så vi har all historik, reservdelar, arbetsorderhantering och förebyggande underhåll samlat.

 

Samtidigt understryker Tiger att tekniken alltid ska förstärka det mänskliga arbetet, inte ersätta det.

 

– För mig handlar det om att se till att samma fel inte kan hända igen. Vi byter till starkare komponenter, eller gör tätare kontroller, vad som krävs för att undvika haveri. Man kan lägga veckor på att hitta rätt givare för att mäta något, istället för att bygga bort felet direkt.

 

Med blicken framåt ser han hur ny teknik kan spela en allt större roll i underhållsarbetet men alltid med samma grundprincip i botten.

 

– Tekniken kan tala om när något är fel, men den fixar det inte. Vi måste fortfarande förstå våra maskiner och göra grundjobbet rätt från början. Det handlar om att kombinera det smarta med det fiffiga. Ibland är den bästa lösningen en avancerad sensor, ibland är det en enkel rutinändring.

 

Framtiden handlar om digitalisering och hållbarhet

 

Underhåll handlar inte bara om att hålla produktionen igång. För Anders Tiger är det lika mycket en fråga om långsiktig ekonomi och miljömässig hållbarhet – att vårda företagets kapital.

 

– Våra maskiner är stora investeringar. Tar vi hand om dem rätt kan de hålla i flera decennier. Låter vi dem förfalla kostar det både pengar och produktionstid.

 

När han får frågan om vilka frågor som kommer dominera Underhållsmässan 2026 svarar han direkt:

 

– Jag tror att vi kommer se ännu mer fokus på hur digitalisering och hållbarhet kan gå hand i hand. Att använda teknik för att minska både kostnader och klimatpåverkan är framtiden.

 

Nästa upplaga av Underhållsmässan äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 10-13 mars 2026. Fyra aktuella teman står i centrum: hållbart underhåll, industriell säkerhet, framtidens produktion och kompetensutveckling inom underhåll.

 

Läs mer om Underhållsmässan